Viorel Igna
DOCTRINA NESCRISĂ A LUI
PLATON (II)
Textele
scrise de Platon nu puteau să asigure acea înțelegere vie a
argumentelor dificile și poliedrice, la care se putea ajunge numai
prin discursul viu, în cadrul unui dialog viu. ”În mod natural,
scrie John N. Findlay, Platon nu încearcă
să folosească noțiunile în general, sau să facă apel la vreo
formă mai directă de comunicare, cuvintele sunt pe de-a-ntregul
esențiale dialecticii, dar
ele trebuie să
fie exprimate în mod variat și alăturate altor cuvinte, cu
cazurile prezentate sau imaginate, înainte de a genera o modalitate
de înțelegere care merge dincolo de exprimarea lor convențională
(cfr. Scrisoarea a VII- a 342 B – 344 D). Până și
semnificațiile destul de simple cer pentru a fi comunicate o
modalitate diferită de prezentare, ceea ce într-un sens restrâns
nu se poate vedea, care după Platon, ca simbol scris nu poate avea
posibilitatea de a fi atins.”1
În
textul cel mai celebru și solemn amintit mai sus din Scrisoarea a
VII- a Platon le explică prietenilor lui Dione, cel care de fapt a
fost responsabil de
invitarea sa în
Sicilia, de ce doctrina principiilor făcută cunoscută de Dionisie,
fără aprobarea Maestrului, a fost preluată de cître Dionisie din
surse de mâna a doua și pe care Platon a vrut să o țină ascunsă,
și care în varianta lui Dionisie nu era cea autentică. Platon ne-a
spus că nu a divulgat toată învățătura
sa lui Dionisie, și n-a scris nici o operă despre aceste argumente
cu un grad înalt de dificultate și pe care n-a făcut-o niciodată.
(341C)
”De fapt, scrie
Findlay, ele nu sunt posibil de a fi exprimate în mod verbal cum
sunt alte cunoștințe, ci după o lungă perioadă de experimentare
a unor cunoștințe de acest fel, legate de altele, și care fac
posibilă izbucnirea acelor cunoștințe luminate și care vor deveni
la sfârșit o flacără constantă (341 C-D). Rezultatele unei
asemenea iluminări filozofice pot fi comunicate numai celor aleși:
dacă se încearcă ca aceste cunoștințe să fie comunicate unor
cercuri mai largi, ele vor provoca la aceștia numai dispreț, sau îi
vor face pe aceștia incapabili să le înțeleagă, având impresia
că ar poseda o cunoștință magnifică. (341 E – 342 A)”2
John N. Findlay
face o trimitere aici la Wittgenstein, asta datorită studiilor sale
despre marele filozof austriac3,
care la rândul lui a restrâns frecvența la lecțiile sale și
accesul la manuscrise și datorită faptului că puțin cunoscutul
conținut al acestor scrieri ar fi provocat la unii dintre cei care
s-au apropiat de ele o totală neînțelegere și ironie și la alții
o exaltare fără cunoștință de cauză,de
aici afirmația sa :„Despre ceea ce nu se
poate vorbi ,trebuie să se tacă.”
„Amândoi
filozofii aveau idei extraordinare și profunde pe care doreau să le
comunice, amândoi și-au menținut aceste idei într-o formă
rudimentară și care nu puteau fi exprimate printr-o explicitare și
care aveau rațiunile lor pentru a se menține departe de aceia, care
fiind ei înșiși incapabili să ajungă la un rezultat al gândirii
lor, și-au trăit pe deplin ”întâlnirile” lor cu aceia care
sunt capabili de o gândire coerentă și mai ales o pun în
valoare.4
Platon, ne atrage
atenția Findlay, în aceste texte nu susține că o cunoaștere
filozofică ar fi una inefabilă și privată, ci numai faptul că ea
nu poate fi comunicată dacă cunoștințele sunt folosite într-un
mod comun altor discursuri, bazat pe o simplă exprimare a
sensibilității. De aceea este nevoie să fie reînviat acel impuls
care să dea naștere unei viziuni capabile de introspecția unei
serii de căutări esențiale, și care trebuie să meargă dincolo
de lucrurile comune până a ajunge la o viziune care să facă
posibilă participarea ființei individuale. Ceea ce interlocutorii
văd și-și spun, nu va fi deloc obscur pentru aceia care participă
cu adevărat la noua viziune, ci va fi pur și simplu ridicol pentru
aceia care n-au făcut nici un efort să se ridice la nivelul noii
viziuni.5
Ceea
ce Platon a încercat să facă este faptul de a fi descurajat pe cei
ce se apropie de noua viziune asupra lumii, de a gândi diferit, de a
uita pur și simplu vechile reguli, lăsând zonele cele mai mici ale
propriei gândiri fără o constantă revizuire. Nu este nimic
misterios în a proceda astfel, încearcă pur și simplu să se
ridice deasupra unui mod comun de a vorbi și acționa.
În
ce privește Scrisoarea a II-a, pe baza căreia neoplatonicii și-au
construit doctrina celor trei ipostaze, și care, conform multor
interpreți, notează Findlay, și care demonstrează că ”scrisoarea
este o scrisoare neautentică și se pare ă atribuită lui Platon,
pur și simplu pentru că este enigmatică și mai ales că ea
încearcă să-și justifice calitatea sa enigmatică.”6
Dionisie
I regele Siracuzei s-a folosit de Archedemus ca de un fel de mediator
– călător în raporturile sale cu Platon, ne spune Findlay, și
care după ce s-a întors la Atena după prima sa vizită la Siracuza
(Scrisoarea a II-a, 310B, cfr. Scrisoarea a VII-a, 339 A-B și 349
D). Dionisie I ar fi continuat să filozofeze după plecarea lui
Platon cu ajutorul altor filozofi cum ar fi Archita, și dorea să se
mențină în contact cu Platon, în ce privește diferite noțiuni
neînțelese și dificultăți. (Acesta a afirmat după aceea că
doctrina învățată de la Platon i-ar aparține, fără să se
preocupe că de fapt l-a plagiat pe Platon, de pe poziția unui
rege, căruia Platon i-a destăinuit o parte din doctrinele sale
nescrise). Dionisie I i-a trimis lui Platon, scrie Findlay, prin
intermediul lui Archedemus, un model al câtorva cercuri
planetare care încercuiau cosmosul
sferic, și Platon i-a răspuns că diagrama sau modelul acestuia nu
e pe de-a-ntregul corect, și că Archedemus îi va explica regelui
ce nu era corect în acest model. (312 D). Dionisie I totodată a
meditat asupra unei probleme și mai importante și cu caracter
divin, referitor la care ar fi primit demonstrații suficient de
convingătoare, aceea referitoare la natura Primului Principiu.7
Platon
i-a răspuns că el trebuie să vorbească de întreaga problematică
cu ajutorul enigmelor (di
ainigmon,
312 D), în așa fel că, în cazul că Scrisoarea s-ar pierde,
cititorul care ar găsit-o n-ar fi în măsură s-o înțeleagă.
”Ceea
ce se spune aici, scrie Findlay, este faptul că Primul Principiu din
care derivă toate lucrurile, poate fi caracterizat numai într-un
mod negativ, la nivelul cel mai abstract, și care respinge toate
circumscrierile definite la primul nivel și care sunt posibile în
cazul altor naturi: este specificată în toate Ideile
(eide)
fără a fi numite
printre ele. Dar poate fi caracterizat în mod indirect ca ceva care
este specific tuturor ideilor (eide):
fiecare dintre ele este Primul Principiu și nimic altceva, și este
într-un mod specific.”8
Concluzia
critică în ceea ce-i privește pe neoplatonici, aparține aceluiași
Findlay: ”Neoplatonicii au avut dreptate să facă din Intelect
ce-a de a doua ipostază, dar au părăsit într-un anumit fel calea
justă vorbind uneori ca și cum ar fi fost un fel de intelect
sensibil, un gânditor divin în locul unei idei pure, a unui
gânditor oarecare (cfr. De exemplu in Plotin, Enneadi, I 6 (1) 7;
III 6 (26); V 4 (7) e; V 6 (24) 6), care nu este departe de o
realitate platonică diferită de oricare gânditor divin. Dacă
admitem toate acestea, cel de-al Treilea Principiu nu poate fi
altceva decât Sufletul lumii, principiul care îmbrățișează
toate ființele, sensibil și ordinator, și lucrurile care sunt în
jurul lui sunt fie cele mai înalte unități eidetice întrucât
intră în concepția sa despre lume fie în infinita lor descendență
sau stirpe, de concepte matematice sau sensibile, în care ea
ilustrează și aplică asemenea unități eidetice .” (cfr.
Timaios, 34C – 37C)9
Pentru
a înțelege întreg acest discurs, întreaga doctrină ”nescrisă”,
în concepția lui Platon este nevoie de persoane ”preparate”
care nu vor întâmpina greutăți să înțeleagă această doctrină
și s-o îmbrățișeze cu stupoare și entuziasm. Acest lucru îl
vor face filozofii neoplatonici și în primul rând Damascius care
continuă analiza procliană asupra principiului așa cum scrie
Marinela Vlad într-un studiu remarcabil despre ultimul reprezentant
al acestei școli,doctrină supusă unei critici radicale în măsură
s- o depășească
prin Proclus, ca de altfel în întreaga tradiție neoplatonică,
principiul prim este incognoscibil10
și indicibil, iar ”Unul”
nu este decât un nume prin care sugerează acest principiu, sursă a
întregii pluralități. Damascius merge însă și mai departe:
principiul prim nu poate fi nici măcar desemnat ca Unu,
deoarece unul intră într-o relație opozitivă cu pluralele, așadar
Unul este încă, într-un anumit fel, cognoscibil și dicibil. Unul
este limita ultimă până la care se poate înălța gândirea
noastră, el este ultima supoziție pe care o mai putem face.
Cea
de-a doua” navigare” pe care am amintit-o la începutul acestui
studiu este o constantă care însoțește întreaga speculație a
lui Platon și care traversează toate fazele producției sale
literare, ea este firul roșu al gândirii sale. Ea presupune sosirea
în punctul final al teoriei Principiilor. ”Fără această teorie
conclude Battista Mondin călătoria spre transcendență se oprește
la o jumătate de
stradă”.11
Trebuie remarcată aici concluzia lui Giovanni Reale ”Odată
acceptat faptul că nucleul esențial al ”Doctrinelor nescrise”
se referă la o epocă mult anterioară decât s-a gândit în
trecut, atunci este sigur, că problema evoluției gândirii
platonice trebuie pusă într-un mod cu totul nou, și în mod precis
pe baza raporturilor între opera scrisă și învățăturile orale,
adică pe baza raporturilor dintre cele două tradiții care ne-au
parvenit și ținând cont de toate împrejurările pe care le-am
indicat mai sus.”12
Azi
problema nu este aceea de a-l critica sau a-l apăra pe Platon, așa
cum s-a întâmplat în timpul Renașterii și mai ales în deceniile
de după război. ”Problema este mai ales aceea de a-l înțelege”,
scrie Mario Vegetti13,
în Ghidul său la lectura Dialogului Republica.
Înțelegerea
sistemului platonic presupune o teorie a principiilor.După dialogul
Republica,Platon
a ajuns să pună Binele ca unul din principiile „ genurilor
ființei”,adică al discursului sau mai bine zis al dreptului mod
de gândire ,acela de a găsi pentru fiecare discurs premisele cele
juste.Despre Bine deci, nu se poate scrie nimic.De aici toată
filosofia apofatica preluată de Dionisie Areopagitul și
creștinism.Orice definiție a Binelui n-ar
fi decât o negare a acestuia.” Așa cum rezultă din însemnările
făcute pe baza lecțiilor lui Platon,scrie Francesco Adorno în
Introducerea sa la Platon,marturii despre doctrinele nescrise
prezentate de H.J.Kramer în „Arete
bei Platon und Aristoteles.Zum Wesen und zur Geschichte der
platonischen Ontologie” și de K.
Gaiser în” Platons ungeschriebene
Lehre” despre
Bine,în care tocmai pentru faptul că lecțiile erau orale se putea
revendica tot ceea ce stătea dincolo de proporțiile matematico-
geometrice”Lecțiile lui Platon se
numeau” Despre Bine”,mai ales cărțile
centrale din
dialogul Republica,VI
și VII,texte scrise,în schimb cele cu caracter extatic le-a
scris într-
un mod cu totul diferit în sufletele celor ce-
l ascultau. Giovanni Reale
a comentat acest lucru în mod absolut extraordinar:” Filosoful
este filosof adevarat,adică
„alethes philosophos”
numai în masura în care are ceva de spus în plus,față
de ceea ce scrie. Dacă tot ce are de spus este numai ceea ce scrie
,atunci nu este filosof.” Există de aceea o complementaritate
tematică între doctrinele dialogurilor și ”doctrina nescrisă”
a principiilor. „De aceea,scrie Kramer,
în ciuda a tot ce ni se spune în dialogul Parmenide
și în dialogul Sofistul
determinările ontologice de bază sunt
dezvoltate în mod complet, și în raporturilor lor intrinseci cu
punctele esențiale de legătură, care reconduc la ele, numai în
forma oralității.”14
Noi,
după mai mult de două mii de ani, vedem că obiectul întregului
demers platonic n-a fost altceva decât o cuantificare, exactă sau
inexactă, a tuturor faptelor care constituie știința empirică și
formalizarea principiilor în măsură să facă posibilă
înțelegerea faptelor realitații. De aceea Platon a avut un
plan de cercetare cognitiv capabil să explice multe lucruri, care în
acel moment părea puțin credibil, subiectiv și îndreptat spre
transcendență, ca să fie inclus într-o modernă imagine a
științei logicii, dar care cu trecerea timpului s-a dovedit a
fi o intuiție
genială,pe care azi le putem numi adevărate anticipații cu
caracter științific de tipul algoritmilor sau a infinității
cuprinse în terminațiile telomerice.Studiile reprezentanților
Școlii de la Tubingen unde trebuie să-l
amintim și pe Thomas Alexander Szlezak,se explică ,cum a fost
subliniat de Reale,ca urmare a renasterii studiilor aristotelice,în
particular a studiilor despre primul Aristotel .F.Adorno remarca în
studiul său un lucru extrem de important și anume faptul că
împotriva interpretării lui Jager a lui Aristotel,un întreg curent
interpretativ,inspirat de pe poziții religioase,a susținut
unitatea compactă a filozofiei aristotelice și că prin intermediul
interpretării aristotelice a doctrinei nescrise (
agrapha
dogmata)
s-a
scos
în
evidență
existența
unei „concepții secrete” a lui
Platon exprimată
într-un compact
sistem ontologico-
matematic,împotriva unui Platon exclusiv politic.
Acesta
este sensul cercetării utilității în lucrurile inutile,așa cum
apar pentru mulți din contemporanii noștri,de aici importanța
cercetării pure anticipate de Socrate, care-și are scopul în sine
însăși, afirmând necesitatea că învățătura nu trebuie văzută
ca o constrângere în însușirea de noi cunoștințe ,ci așa cum a
spus Platon în dialogul Republica ”un om liber nu trebuie să-și
însușească nici o cunoștință cu spirit servil (VII, 536 d-
e).”15
De multe ori cunoștințele considerate ”inutile” se revelează
la sfârșit de o extraordinară utilitate.
3
Findlay N. John, Platone,
Wittgesteinʼs
Philosophical Investigations, Revue International de Philosophie, 7
(1953), n. 3, p. 201 – 6, Review
of Wittgesteinʼs
Philosophical Investigations, Philosophy, 30 (1955), Language
Mind and Value, cit., , p. 197 - 207
4
Findlay N. John, Op. cit., p. 271 în
sensul că nu pot fi scrise experientele de iluminare profundă,așa
cum mai târziu Angelo Tonelli va spune că experiențele de unire
extatică cu Absolutul nu pot fi descrise.
5
Findlay N. John, Op. cit., p. 268
6
Ibid., p. 268
7
Ibid., p. 268 - 269
8
Ibid., p. 269
9
Ibid., p. 270
10
Vlad Marilena, Damascius și tradiția
neoplatonică (Introducere), în Damascius, Despre primele
principii: aporii și soluții,
Humanitas, București 2006, p. 5-55
11
Mondin Battista, Op. cit., p. 159
15
Platone, Tutte
le opere, Republica, în vol. IV,
Newton & Compton edit., Roma 1997, p. 387 (trad. ne aparține)
Nessun commento:
Posta un commento