Viorel
Igna
DOCTRINA
NESCRISĂ A LUI PLATON (I)
(Teoria
principiilor prime și supreme)
„Dialogurile
platonice fac trimitere dincolo de ele însele; și, fără a merge
dincolo, cititorul nu le poate înțelege. ”
(Giovanni
Reale)
Filozofia, născută
pe străzile și în piețele polis-ului, s-a dezvoltat
urmând, în volute mai largi sau mai strânse, firul conducător al
logos-ului, al discursului, al argumentării, al rațiunii.
Pentru Giovanni Reale
- probabil cel mai cunoscut, dar și mai și mai profund
exeget contemporan al filozofiei antice și, în particular, al
platonismului - fundamentul întregii tradiții filozofice grecești
este metafizica. Rădăcinile ei sunt de
găsit în gândirea orfică, în
acea religiozitate ascetică, care pentru
prima dată vorbește de o entitate ”divină”,
ce își are sălașul în interiorul
ființei omului, în ceea ce, în mod
obișnuit, numim suflet, psiche.
Doctrina transmigrației
inspirată
de orfism susținea
transmigrația sufletelor ,constrânse să se întrupeze în
succesive” închisori” trupești,omenești sau de animale,din
cauza unei vinovății
originare și care trebuia să fie ispășită până la purificarea
finală sau catarsi.
Această viguroasă doctrină a transmigrației
sufletelor ieșită din fantezia orfică, capabilă
să se deschidă spre lumea de dincolo, s-a
fixat, mai târziu, în creștinism.
Religiozitatea ascetică proprie orfismului
este continuată de cea pitagoreică, care
se detașează în mod net de alte forme de
asceză mistică deoarece e îndreptată
spre cunoștere și întelepciune. Pitagoreicii
erau consacrați zeului Apollo, zeul
puterii intelective, precum, mai tarziu,
Platon și Aristotel fuseseră consacrați
în Templul din Eleusis, cult răspândit
și în zonele Partium-lui. Dacă
în Grecia Mare s-a stabilit o
corespondență între riturile și credințele comunității orfice,
preexistente, și cea pitagoreică, se
datorează faptului că primele erau și ele de origine apolinică;
Dionisos va intra mai
târziu în mitologia lor. După ce
Pitagora a părăsit insula Samos,
(acolo unde se pare că l-a
avut discipol pe Zalmoxis) el s-a stabilit, în
530 î.I.Hr., la Crotone unde a desfășurat
o operă de educație morală, care
cuprindea întreaga populație, indiferent
de condiția sa socială. Aceeași operă educativă și religioasă
a desfășurat-o Zalmoxis printre
daco-geți.Pentru pitagoreici elementele
numerelor sunt ,așa cum ne spune Aristotel în Metafizica
,elementele tuturor lucrurilor,deoarece întregul univers este
armonie și număr.Aceste elemente sunt mai întâi de toate numerele
pare și impare,cărora le corespunde determinatul,peras
și indeterminatul, apeiron,pe
urmele doctrinei lui Anaximandru a dualității apeiron-kosmos.
Faptul că Platon a reușit să depășească antinomiile acestora,
și a fost în măsură să construiască
elementele unei viziuni absolut noi a lumii demonstrază, o dată în
plus, genialitatea sa. În cea de a „doua
navigare”, descrisă de Platon în dialogul Fedon (Phaidon),
cel care vorbește este Socrate. Esențială devine acum trecerea de
la sensibil la inteligibil, cunoașterea care se înalță la
altitudinea ideilor, înțelese de Platon ca forme ale lucrurilor. O
cezură metafizică în care, potrivit lui G. Reale, se găsește
adevăratul început al filozofiei: ideile, eidé,
sunt principii formale, numerice: sunt, adică, numerele
ideale.
„În
cea de-a doua navigare, Platon - scrie Giovanni Reale – se
folosește de vâslele dialecticii, adică de cele mai pure
raționamente, pentru a ajunge cu ele la suprasensibil, adică în
lumea ideilor.”1
Dacă în Fedon este vorba despre „viață și moarte,
suflet și trup, spirit și materie, formă și element-conținut”,
dar și despre „solidaritatea contrariilor” (C. Noica) aspirația
lui Platon de a ajunge la principiiile supreme și ultimative sunt
obiectul „doctrinei nescrise”, a doctrinei dezvoltate prin
învățătura orală. Dincolo și deasupra Ideilor și a
Numerelor, există pentru Platon două principii supreme și
alternative: Unul și Diada.2
Unul, pe bună dreptate, asigură Numerelor, Ideilor și lucrurilor
sensibile o legătură comună, care stă la baza ordinii lor și a
ierarhiei lor, în timp ce Diada le furnizează rațiunea de a se
multiplica în modul indefinit propriu ființelor. Reținând ca
decisiv principiul comun întregii filozofii grecești, „ex
nihilo nihil fit”, Platon nu ajunge să afirme un unic
principiu suprem. „Unului - scrie Battista Mondin3,
în conformitate cu textul mai sus citat al lui Giovanni Reale –
[el] simțea nevoia de a-i alătura Diada
(materia), pentru a putea explica multiplicitatea lucrurilor.
Multiplicitatea ființelor nu izvorăște nici din Unu, nici din
Nimic, ci din acel principiu de purificare al lucrurilor căruia el
îi dă numele de Diadă.”
Pe
urmele și în spiritul celebrei școli platonice de la Tübingen,
Dualitatea indeterminată, spune Giovanni Reale, „nu este numărul
doi, așa cum Unu cu sensul lui de Principiu nu este numărul unu.”
Amândouă aceste principii au un statut metafizic și deci sunt
concepte matematice. În acest sens este relevant faptul că
„Dualitatea indeterminată” este Principiu și rădăcină a
multiplicității ființelor. Ea este concepută ca dualitate a
ființelor mari și mici în sensul că este infinită mărime și
infinită micime, întrucât există tendința spre infinitul mare și
spre infinitul mic. Și tocmai datorită acestei duplicități a
direcției (infinitul mare și infinitul mic) este numită «Diada
infinită» sau «indefinită».
Importanța
pe care Platon o acordă învățăturii orale, relevată în
Scrisoarea a VII-a și în dialogul Fedon, așa cum vom
vedea în cele ce urmează, este considerată superioară discursului
scris. Acesta este lipsit de viață și este inert, în timp ce
discursul oral este „ viu și animat” și poate fi revăzut și
perfecționat. Din acest motiv Platon a refuzat să încredințeze
scrisului „ lucrurile de cea mai mare valoare” ca în dialogul
Fedon:
„Dacă
unul dintre noi, spune Socrate, a compus aceste opere știind în ce
constă adevărul; dacă este în măsură să le dea o susținere
aducându-le probe în ce privește ceea ce a scris; și dacă este
capabil să demonstreze prin cuvinte că acele scrieri valorează
puțin, atunci este nevoie ca un om să-și ia numele său nu de la
aceste scrieri, ci de la argumentele cărora li s-a dedicat în mod
serios”4
În
sprijinul reconstrucției imaginii globale a lui Platon tradiția
indirectă aduce un plus de conținut filozofic, adâncind, într-o
manieră semnificativă, și dincolo de textele dialogurilor,
orizontul filozofiei sale. „Tradiția indirectă - scrie Battista
Mondin - se prezintă ca un instrument hermeneutic fecund și ca
mijloc euristic de înțelegere și pentru o mai pătrunzătoare
interpretare a scrierilor platonice”.5
Vom
trece în revistă, în cele ce urmează, principalele interpretări
ale lui Platon. Cea dintâi, ne spune Mondin, formulată de
Schleiermacher, identifică gândirea lui Platon cu tradiția scrisă
și ignoră complet tradiția „nescrisă”, considerată ca
primară în abordarea pur teoretică. Friedrich Schleirmacher
(1768-1834) are nu doar meritul de a fi realizat prima traducere
completă în limba germană a dialogurilor lui Platon, ci și
„eroarea” (până la un punct, explicabilă) de a fi circumscris
esența platonismului la dialoguri și de identifică sistemul
acesteia cu dialogurile. Conceptul de paradigmă, necesară pentru
definirea diverselor tipuri de interpretare a lui Platon, a fost
consacrat de Giovanni Reale, care a preluat-o de la epistemologul
T.S. Kuhn. Acesta înțelegea prin paradigmă „un model, o
structură mintală care însuflețește comunitatea științifică
și care promovează o determinată producție de cercetări
științifice care-și au coerența lor. ”6
„Revoluția
copernicană” a exegezei platonice a fost săvârșită de Școala
de la Tübingen,
mai ales datorită studiilor lui H. Krämer
și K. Gaiser. Ulterior, scrie Battista Mondin, noua paradigmă
a fost adoptată de Giovanni Reale, care în monumentalul său studiu
despre Platon a furnizat probe substanțiale în favoarea unei
relecturi „ a metafizicii marilor dialoguri substanțiale în
lumina «Doctrinelor nescrise».”7
Manifestul
noii paradigme a interpretării lui Platon l-a constituit volumul
Platon și fundamentele metafizicii a lui H. Krämer,
liderul școlii platonice din Tübingen. În mod esențial, acesta
cuprinde două teze: prima, care privește întâietatea tradiției
nescrise asupra tradiției scrise; a doua, care se referă la
primatul filozofiei speculative (a metafizicii) asupra filozofiei
practice (etica și politica). Argumentele adoptate de Krämer în
susținerea acestor două teze subliniază că teoria
principiilor, făcută posibilă prin tradiția indirectă,
conferă filozofiei platonice un foarte înalt grad de unitate.8:
„În lumina teoriei principiilor se întrevăd premisele
unei filozofii sistematice și liniamentele construcției unui
sistem.” Cu alte cuvinte, numai doctrinele nescrise conțin
corolarul sistemului și ,deci, cheia de boltă care-l susține.
După
cum afirmă Battista Mondin9
, odată stabilită importanța tradiției nescrise și demonstrată
necesitatea de a apela la ea pentru completarea edificiului metafizic
a lui Platon, Krämer poate trece la reconstrucția sistematică a
teoriei principiilor. Conform tradiției nescrise, Ideile nu
sunt principii prime. Deasupra Ideilor există principii sau elemente
din care derivă Ideile înseși. Acestea sunt Unul și
Dualitatea (Diada), a mărimii și micimii, principiu și
esență a multiplicității, intuiție genială a construirii
valorii de adevăr adevăr (1) și a valorii de adevăr fals
(0). Dealtfel, ca substrat al materiei, ”doimea nedefinită”,
parte constitutivă a doctrinei nescrise a
lui Platon („ágrapha dógmata”) este
prezentă și în dialogurile Timaios și Philebos (cf.
Diogenes Laertios,VIII).
„Sistemul
platonic va culmina, deci, într-o dualitate a principiilor
corelative și care nu sunt reductibile, și sunt deci un fel de
dualism originar. De la principii izvorăște întreaga geneză a
ființelor, incluzând ființa însăși. Ființa se naște din
cooperarea a două principii și este un fel de existență mixtă,
în care Unul determină Dualitatea, fixând multiplicitatea
indeterminată și reprezentând-o în forma mărimii – și –
micimii. Ființa, deci, poate fi definită ca unitate în
multiplicitate. Cele două principii supreme sunt dincolo sau
dincoace de ființă, deoarece ființa este ceea ce este generat de
însăși cele două principii, conform diferitelor nivele de
coparticipare și, deci, conform unei următoare ierarhii graduale,
care pleacă de la universalii supremi, și ajung la lumea
sensibilă”, conchide Battista Mondin10
Potrivit
lui Krämer, structura ierarhică astfel rezultată este împărțită
în patru secvențe: a) aceea a principiilor; b) aceea a Ideilor; c)
aceea a entităților matematice; d) aceea a lucrurilor sensibile. La
rândul lor, aceste secvențe se disting în ulterioare nivele de
ierarhizare: a) principiile sunt două, dar dintre ele Unu are
importanță absolută; b) dintre Idei ies în evidență Numerele
ideale și Metaideile sau ideile generalizatoare; c) entitățile
matematice se împart în obiecte care intră în cadrul aritmeticii,
al geometriei, al astronomiei și muzicii; d) lumea sensibilă se
distinge în lumea sublunară și în lumea de deasupra lunii.
Sinteza
lui Battista Mondin este conformă cu concluziile studiului lui
Giovanni Reale11
care evidențiază că gradul ierarhic superior este „anterior”,
adică este dotat de un prius ontic față de cel inferior, și
joacă un rol necesar, dar nu suficient, pentru justificarea
existenței celui inferior. La toate nivelele ființei, așa cum s-a
spus, este Unul, cel care se amestecă la diferitele nivele cu
Dualitatea materială, delimitând-o. Dualitatea, la diferitele ei
nivele joacă un rol material continuu reînnoit, al cărui novum
categorial este esențial în economia sistemului, dar care nu este
explicat până la capăt de Platon.
Cel
ce ne face să înțelegem că doctrina principiilor posedă o
polivalență funcțională extrem de importantă este Krämer,
arhitectul școlii de la Tübingen. Potrivit lui, Unu este în
același timp, cauza ființei, fundamentul cunoașterii, și
principiu al valorii însăși. Platon ne apare în acest fel,
conchide Krämer, ca adevăratul fondator al doctrinei
transcendentalilor ens, unum, verum, bonum.
De
o importanță particulară devine, în acest context, cartea lui
N.J. Findlay, Platon, Doctrinele scrise și nescrise12,
calificată de Cornelia de Vogel ca fiind o lucrare de o „ calitate
extraordinară”13,
care preia, cu rigoare, cele mai semnificative mărturii antice din
tradiția indirectă despre doctrinele nescrise ale lui Platon,
publicate în Testimonia Platonica (Mărturia platonică) a
lui Konrad Gaiser14
(În paranteză fie spus, Findlay realizează prima traducere în
engleză - și prima într-o limbă modernă - a acelor texte
cunoscute și studiate foarte puțin până acum).
Pe
bună dreptate, anumite teze ale lui Findlay se apropie vizibil de
cele aparținând studioșilor din Tübingen și chiar coincid,
într-o anumită măsură, cu tezele acestora. Prin aceasta, Findlay
se alătură exegeților care se inspiră din noua paradigmă, cea
care acordă lui Platon statutul de „fondator al metafizicii
clasice”.
În
această ordine de idei, interpretarea lui Giovanni Reale,
emblematică pentru școala platonică de la Milano, face ca el să
fie considerat drept cel mai important „convertit” la paradigma
hermeneutică propusă de Krämer și Gaiser. Reale, însă,
întreprinde o relectură a lui Platon în cheie „orală”, care,
după aprecierea lui Battista Mondin, „ne face să înțelegem că
tradiția orală nu este o simplă adăugire, care ar cuprinde lecții
nesemnificative din învățătura platonică din Academie, ci
reprezintă doctrine pe care el le-a împărtășit studenților săi
chiar din momentul fondării Academiei”.15
Tot,
conform aprecierii lui Battista Mondin: „Teoria principiilor, ce
fusese rezervată de Platon învățământului oral, era necesară
pentru a pune în evidență unitatea acestora și perfecta lor
semnificație.Teoria Ideilor nu poate fi, pentru Platon, ultima
explicație a lucrurilor, deoarece Ideile constituie o multiplicitate
diferită de aceea a lucrurilor sensibile, o multiplicitate
aparținând realității inteligibile, iar pentru filozofii greci
încercarea de explicare este deja o unificare. Naturaliștii
unificau într-un principiu, Socrate dădea sensul unificator prin
conceptul de virtute, Platon însă a unificat lucrurile sensibile în
unitatea Ideilor și Ideile în unitatea Principiilor prime și
supreme, care, pentru Platon sunt două. Există de aceea la Platon
un bipolarism, adică două principii supreme egale în mod originar:
Principiul Unității, care este cel al determinării formale, și
Principiul Dualității (Diada) indeterminat al mărimii și
micimii,(care a devenit 0 și 1 în logica
clasică, nota n.),
principiu de o infinită varietate și care este cauza
multiplicității ființelor.”16
Ceea
ce este nou în interpretarea lui Giovanni Reale privește figura
Demiurgului, căruia îi sunt rezervate mai mult de două sute de
pagini (pp.495-720). După G. Reale, Demiurgul de care vorbește
Platon (nu doar în Timaios, ci și în alte dialoguri) nu
este deloc o figură mitologică, așa cum afirmă mulți din
exegeții săi, ci o realitate metafizică personală, imposibil de
schimbat, și care are un rol central alături de Idei, de Unu și de
Diadă. De fapt, nici Ideile, nici Principiile nu sunt suficiente
pentru a explica lumea; geneza lumii are nevoie de o explicație prin
intermediul unei cauze eficiente. Un asemenea rol îi revine
Demiurgului, care trece dincolo de Împărăția Ideilor eterne ale
lumii sensibile. Această inteligență demiurgică care produce
lumea nu coincide cu Binele, ci îi este în mod ontologic
inferioară, deoarece Binele determină norma. Ideea de Bine,
comentează B. Mondin, este divină, și de aceea ea nu este
Dumnezeu, nu este divinitatea. Este însăși norma, este însuși
algoritmul, cum am putea-o numi azi, cauza formală, modelul
lumii sensibile.
În
legătură cu aceasta, la încheierea acestei prime părți a
considerațiilor noastre, cităm, o dată în plus, concluzia acestui
important istoric al metafizicii care este Battista Mondin:
„Dimpotrivă, scrie el, Demiurgul este cauza eficientă a lumii
sensibile care produce privind spre
modelele divine: este cel ce informează Dualitatea indeterminată,
făcând ordine în starea de dezordine, unitate în multiplicitate.
Prin urmare el produce un mixt, o sinteză, dat fiind că o dezordine
ordonată este o copie, o amprentă sensibilă a realității
inteligibile sau o Idee, cu medierea entităților matematice sau a
numerelor și care produce într-o primă instanță cele patru
elemente: focul, pământul, apa și aerul. Dumnezeul lui Platon,
Demiurgul, în viziunea lui G. Reale, este un Dumnezeu ce-și
îndreaptă atenția asupra fiecărei (s.n.) persoane în mod
particular, un Dumnezeu ce-și cunoaște și-și manifestă
propriile dorințe. Totuși chiar dacă este cauza eficientă a
lumii, El nu este o cauză în sensul creștin al creației din
nimic, ci numai în sensul unei semi-creații, datorită
bipolarismului principiilor supreme, care implică în aceeași
măsură Unul originar și principiul material, Diada indeterminată.
În ciuda acestui fapt Platon este autorul celei mai avansate
formulări a creaționismului în dimensiunea sa elenică.”17
Rezumând,
putem spune, fără nicio reținere, că atenția pe care Giovanni
Reale o acordă celei de-a „doua navigații” platonice, îl
deosebește pe acesta de Școala de la Tübingen, prin evidențierea
diferenței dintre metafizica transcedentală a lui Platon și
precedentele metafizicii presocratice (cu puternica lor amprentă
imanentistă). Prin aceasta, Giovanni Reale depășește (completând
și punând accentele diferit) anterioara configurare a metafizicii
platonice, elaborată de Krämer, în care trecerea spre
transcendență era insuficient subliniată, lăsând, în acest mod,
deschisă posibilitatea interpretării imanentiste a acesteia. Pe
drept cuvânt, noutatea inerpretării lui Reale a acordat Școlii de
la Milano certificatul indubitabil de adevărată școală de
studii platonice.
1
Giovanni Reale, Per una nuova interpretazione di Platone.
Rilettura della metafisica dei grandi dialoghi alla luce delle
”Dottrine non scritte”, Vita e Pensiero, Milano 1994, p. 147
și urm.
2
Diada este după pitagoreici „ principiul diversității și al
lipsei de egalitate, a tot ceea ce este divizibil și schimbător și
care este într-o continuă schimbare” (Porfir, Vita Pith., 52).
Ea se opune Monadei, care este principiu al Unității, al ființei
identice cu sine însăși. În acest sens Aristotel a spus că „
numărul este derivat din Monadă și din Diada infinită”. (Met.,
XIII, 7 1081 a14)
3Mondin
Battista, Storia della metafisica, vol. I, Ed. Studio
Domenicano, Bologna 1998, p. 181
4
Platone, Fedon, Arnoldo Montadori Editore, Milano 1998 (ed.
îngrijită de Monica Tondelli), 278b-d, p.131-133
5
Op. cit., p. 150
6
Ibid., p. 148
7
Ibid., p. 149
8
Krämer H., Platone
e i fondamenti della metafisica. Saggio sulla teoria dei principii e
sulle dottrine non scritte di Platone con una raccolta dei documenti
fondamentali in edizione bilingue e bibliografia. Introduzione
e traduzione di G. Reale, Milano 1994, p. 140
9
Ibid., p. 141
10
Mondin Battista, Op. cit., p. 150-151
11
Reale Giovanni, Dario Antiseri, Storia della filosofia, vol.
I, Bompiani, Milano 2008, p. 294-304
12
Findlay N. John, Platone. Le dottrine scritte e non scritte, Vita
e Pensiero, Milano 1994, Ediție care cuprinde o colecție a celor
mai vechi mărturii despre doctrinele nescrise, cu o Introducere și
traducerea mărturiilor antice despre doctrinele nescrise de către
Giovanni Reale.
13
De Vogel C. I., Ripensando Platone e il platonismo, cu o
Introducere de Giovanni Reale, traducerea de E. Peroli, Vita e
Pensiero, Milano 1990
14
Gaiser Konrad, Testimonia Platonica fac parte, așa cum se
știe, ca Apendice la volumul Platons ungeschriebene Lehre,
Stuttgart 1963 apărută în 1994 în traducere italiană cu
titlul La dottrina non scritta di Platone, ediție
îngrijită de V. Cicero, în seria Vita e Pensiero.
15
Cf. Mondin Battista, p. 152
16
Mondin Battista, Op. cit., p. 152-153
17
Mondin Battista, Storia della metafisica, vol I, p. 153
Nessun commento:
Posta un commento